Wykaz publikacji
ORYGINALNE OPUBLIKOWANE NAUKOWE PRACE TWÓRCZE
1. Nauka czytania krok po kroku. Jak przeciwdziałać dysleksji? 2005 Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków.
Wydanie II zmienione i rozszerzone
2. Rozumienie i użycie słownych określeń czasu przez dzieci niesłyszące, 1999,Energeia, Warszawa
3. Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego - droga nabywania systemu językowego przez dzieci niesłyszące, 2001, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków
4. Dwujęzyczność, dwukulturowość – przekleństwo czy bogactwo? o poszukiwaniu
tożsamości Polaków w Austrii, 2006, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków
5. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka
do szóstego roku życia. 2007, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków (współautor M.
Korendo)
PODRĘCZNIKI
1. Metody wywoływania głosek, 2003, Drukarnia Sofia, Kraków
2. Kocham czytać, seria logopedyczna, 2004, 2005, 2006, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków
3. Kocham uczyć czytać. Poradnik dla rodziców i nauczycieli, 2006, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków
4. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia, 2008, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków. (wspólnie z Martą Korendo)
5. Gdzie jest Filip. Kontakty społeczne. 2009, Wydawnictwo Edukacyjne,
Kraków. (wspólnie z Martą Korendo)
PUBLIKACJE W LATACH 1997-2010 - wybrane artykuły
1. Na temat języka migowego, 1997, [w:] H. Mierzejewska, M. Przybysz-Piwkowa
(red.) Rozwój poznawczy i rozwój językowy dzieci z trudnościami w komunikacji
werbalnej, s. 118-120, Wydawnictwo DiG, Warszawa.
2. Jak wyrażają w słowach swoje uczucia i emocje dzieci niesłyszące? 1999 [w:]
J. Ożdżyński, S. Śniatkowski (red), Wartościowanie w dyskursie edukacyjnym,
s.379-382, Oficyna Wydawnicza Edukacja, Kraków.
3. Nauka czytania u małych dzieci niesłyszących, Audiofonologia tom XIV, 1999
4. Rozwój mowy Julii – kształtowanie się systemu językowego dziecka niesłyszącego
w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym, [w:] U. Eckert, A. Stecewicz (red.),
Rewalidacja małego dziecka z wadą słuchu w rodzinie, s. s. 117-127, PZG,
Szczecin 2001.
5. Diagnozowanie i opis zachowań językowych dziecka z wadą słuchu, [w:] S.
Grabias (red), Zaburzenia mowy, s.275-279,Wydawnictwo UMCS, Lublin 2001.
6. Rozmowa matki z niesłyszącym niemowlęciem – szczególny rodzaj dyskursu
edukacyjnego, [w:] J. Ożdżyński, T. Rittel (red.) Konteksty kulturowe w dyskursie
edukacyjnym, s. 481-496, Oficyna Wydawnicza „Edukacja”, Kraków 2002.
7. Językowa integracja niesłyszących. Język narzędzie komunikacji czy źródło
nabywania wiedzy?, Konspekt nr 10, 2002, s.51-55,
8. O dwujęzyczności polskich dzieci urodzonych w Austrii. s.116-122, Język Polski,
nr 2, 2003.
9. Tęsknota za realnością. Psychologiczna interpretacja odwołań do malarstwa i
rzeźby w poezji Zbigniewa Herberta, B. Faron (red.) Annales Academiae Paedagogicae
Cracoviensis, Studia Historicolitteraria IV, 219-228, 2004.
10. Lingwistyczne i psychologiczne problemy osób dwujęzycznych. s.15- 35, [w:] M.
Bogdanowicz, M. Smoleń (red.) Dysleksja w kontekście nauczania języków obcych,
2004.
11. Dysleksja jako konsekwencja zaburzeń procesów symultanicznych
sekwencyjnych, [w:] Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia
Linguistica II. L. Bednarczuk, E. Stachurski, T. Szymański (red), 2004.
12. Dwukulturowość, dwujęzyczność – przekleństwo czy bogactwo? Logopedia tom
33, 2004.
13. Logopedia i logoterapia? s.73-75, Konspekt nr 20, 2004,.
14. Krytyka – sublimacja agresji czy chęć wywierania wpływu na ludzi?, [w:] Annales
Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria V, B. Faron (red.),
Kraków 2005.
15. Od kompetencji niewerbalnej do językowych realizacji intencji u małych dzieci
niesłyszących, Logopedia, T 34, 2005.
16. Logoterapia w przypadkach głębokich zaburzeń komunikacji językowej. [w:]
Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia Logopaedica I, Kraków 2006.
17. Pamiętnik jako forma terapii. [w:] Annales Academiae Paedagogicae
Cracoviensis. Studia Historicolitteraria VI, B. Faron (red.), Kraków 2006.
18. Od zabawy i nauki czytania do systemu językowego. Od języka do społeczności,
Logopeda 1 (4) 2007
19. W poszukiwaniu utraconej miłości, [w:] M. Białas, M. Ruszkiewicz (red.) Oblicza
miłości w pedagogice, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej,
2007, Łódź, s. 229 - 238.
20. Podróże przeklęte, [w:] B. Faron (red.) Annales Academiae Paedagogicae
Cracoviensis, Studia Historicolitteraria VII, s. 210-224, Wydawnictwo Naukowe
Akademii Pedagogicznej, 2007, Kraków
21. Symultaniczno-sekwencyjna wczesna nauka czytania jako stymulacja rozwoju
dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej [w:] J. Porayski-Pomsta (red) Mowa i język
w perspektywie dydaktycznej, logopedycznej i rozwojowej. Warszawa 2008, s. 170-178
22. Na początku było słowo [w:] B. Faron (red) Annales Academiae Paedagogicae
Cracoviensis, Studia Historicolitteraria VIII, Kraków, 2008, s. 189-196
23. Współczesne strategie czytania [w:] B. Faron (red) Annales Academiae
Paedagogicae Cracoviensis, Studia Historicolitteraria IX, Kraków, 2009, s. 96 -102.
24. Symultaniczno-sekwencyjna wczesna nauka czytania - skuteczna metoda
stymulacji dzieci zagrożonych dysleksją [w:] Z. Ratajek, Z. Zbróg (red.) Studia
Pedagogiczne Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana
Kochanowskiego t.18, 2009 Kielce
25. Dwujęzyczność - rozumienie siebie jako Innego [w:] J. Cieszyńska, M. Korendo, Z.
Orłowska-Popek - Nowa Logopedia - Metoda Krakowska, Kraków, w druku
26. Zaburzenia linearnego porządkowania czyli dysleksja [w:] J. Cieszyńska, M.
Korendo, Z. Orłowska-Popek - Nowa Logopedia - Metoda Krakowska, Kraków, w druku